lørdag den 18. december 2010

Risengröd & gløgg

Risene til julens förste gröd koger på livet lös i kökkenet, og imellem röringerne forbereder jeg en skön gløgg.

Jeg har kogt det sidste af Mejses hjemmelavede mirabellesaft op med kanel, kardemomme, stjerneanis & nelliker samt et lille skvæt mørk rom. Nu skal der blot tilsættes lidt appelsin- & citronsaft, inden det skal hældes over de smuttede mandler & rosinerne - som i øvrigt har ligget i solbærlikør siden sidste jul.


Så forhåbentligt bliver der ikke brug for denne karton af Julemandens Juleglögg, som jeg købte ved en fejl i Netto tidligere på dagen.

6 kommentarer:

Arthurs farmor sagde ...

øjjj... det lyder lækkert !

Jesper Pedersen sagde ...

Det var megalækkert:)

me sagde ...

Det lyder lækkert - måske du kan skrive nøjagtig hvor meget af hvad (for dette vil jegf også lave...)

Jesper Pedersen sagde ...

Jeg brugte en halv liter mirabellesaft, som jeg fortyndede en smule op - dog ikke så meget, som hvis jeg ville drikke den koldt. Dén varmede jeg op til lige under kogepunktet med en kanelstang, to stjerneanis, fire kardemommefrø & ti nelliker og et skvæt mørk rom (man kan udelade det, hvis den skal være alkoholfri)
Herefter fisker man krydderierne op og lader saften trække lidt. Så varmer man den og smager til med appelsinsaft, citronsaft, revet citronskal eller hvad man nu lige synes.
Til sidst tilsætter man smuttede, hakkede mandler og rosiner (som altså i dette tilfælde havde ligget i sprut et års tid:)

Emma sagde ...

hvordan køber man sådan en karton ved en fejl?

Jesper Pedersen sagde ...

Det gør man som impulskøb ved kassen uden at tænke på, at man har alle ingredienserne derhjemme til at lave en lækker omgang fra bunden:)

Send en kommentar