søndag den 12. december 2010

For helvede

... jeg har lavet bearnaisesauce!!!


Guderne - navnlig Thor, Mars & andre, der har noget med vrede at gøre - skal vide, at jeg har gjort, hvad jeg kunne, men først i aften er det lykkes. Det er ironisk på mindst to områder:

For det første fordi der fra idé til udførelse gik et kvarter. Jeg kom pludselig i tanker om, at Hans havde ladet resten essensen stå fra i fredags, og var der egentlig ikke noget med, at bearnaisesauce går ganske godt til biksemad? Æggeblomme, smeltet smør, tørret estragon, citron - sådan!

For det andet plejer jeg altid at forberede tilbehør flere timer i forvejen & købe dyre bøffer, men i aften skulle vi jo netop have noget så simpelt som biksemad. Okay, kødet var ganske vist rester af oksemørbraden fra i fredags, men det gælder jo ikke, når det er rester.

Det hele gik så hurtigt, og bearnaisesaucen var cremet & serveringsparat, før ærefrygten overhovedet nåede at opdage, jeg var begyndt.


Nu havde jeg jo gang i køleskabstømningen, så jeg snittede lidt rødkål i panden sammen med løg, hvidløg, kartofler & kød, og det gav et herligt pift. I sidste minut smed jeg lidt ærter deri og serverede portionen med et par blancherede rosenkål samt en bagt tomat.Og bearnaisesauce!

Det lidt unødvendige spejlæg aparte var tænkt som en livline, hvis saucen slog fejl.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar