tirsdag den 8. november 2011

Forårsruller på en kold efterårsdag (eller: hvordan man tager det sure med det søde)


Det har søreme været koldt for fingrene at cykle rundt i Viborg i dag - det kan ikke vare længe, før jeg skal have købt mig et par vanter! Og meget upassende det efterhånden ret triste efterår med døgngrå himmel og splitternøgne træer, har vi fået forårsmad i aften. Det vil sige; vi har fået forårsruller, hjemmelavede, med chili og ingefær til at varme kroppen op og en dejlig hjemmelavet sur/sød-sauce at hælde over.
Jeg synes faktisk, forårsrullerne blev skidegode, så I får lige opskriften en gang. 

Opskrift på hjemmelavede forårsruller
Dej: 200 g mel, 1 æg, ca 0,5 dl vand, 1 spsk olie, salt
Fyld: gulerødder, fennikel, porre, skalotteløg, hvidløg, chili, ingefær, soya, salt & peber

Rør ingredienserne til dejen sammen og lad den trække, mens du tilbereder fyldet.
Snit alle grønsagerne fint og steg dem ved høj varme i olie - gerne i en wokpande. Tilsæt efter nogle minutter lidt soya, salt & peber, og vend det hele sammen et minuts tid. Fyldet kan naturligvis varieres i det uendelige, og man kan smide alle mulige slags kød deri.

Rul dejen så tyndt som overhovedet muligt og skær den i kvadrater af den størrelse, du synes dine forårsruller skal have. Jeg lavede mine en anelse små - det var mest for Arthurs skyld, så hans små fingre lettere kunne håndtere dem. 
Læg nu 1-2 skefulde fyld i den ene ende af kvadratet, og rul ned mod den anden ende. Halvvejs bøjer du siderne ind og pensler det sidste stykke dej med sammenpisket æg, inden du ruller færdig. Rullen er nu låst og limet takket være ægget.

Opskrift på sur/sød-sauce
2 dl vand, 2-3 spsk eddike, 3 spsk sukker, 1-2 spsk citronsaft, 1 spsk tomatpuré, 2 tsk kartoffelmel, salt & peber

Varm vand, eddike, sukker, citronsaft og tomatpuré op til kogepunktet, smag til med salt & peber. Bland kartoffelmelet med en anelse vand, pisk det i saucen, tag gryden af varmen og voila!

3 kommentarer:

Maiken sagde ...

Jeg har altid stødt i problemer når jeg har forsøgt at lave forårsruller from scratch..jeg aner simpelthen ikke hvad der går galt undervejs - men dine ser lækre ud, så dem kaster jeg mig ud i :)
Tak for en skøn blog !

Jesper Pedersen sagde ...

Dejligt, at det har inspireret dig til at gøre endnu et forsøg. Husk endelig godt med olie på panden, når du steger dem. Rigtigt godt med olie :)
Og tak for rosen!

Må jeg spørge dig om noget? Hvorfor linker dit navn øverst i kommentaren til fodboldforums hjemmeside?

Maiken sagde ...

Hej igen :)

Haha, jeg kan godt forstå at du spørger. Jeg er bare lidt af en fodboldpige og har brugt lang tid på at finde en side, der er tilfredsstillende for os nørdede fans - og nu har jeg endelig fundet den!

Smut forbi, den er et besøg værd :)

Send en kommentar