tirsdag den 21. september 2010

En dejlig overraskelse

Da jeg åbnede min Mac i eftermiddags, lå der en gave i den.
Dvd-afspilleren poppede med det samme up, men det undrede mig sådan set ikke, for jeg har brugt den rigtigt meget de sidste par dage. Men vinduet bar titlen 'Krysters Kartel disc1', og det var en dejlig overraskelse.

Siden premieren på anden sæson af den prisvindende satireserie fra DR2, har jeg håbet på en boks. Jeg skreg af glæde, da jeg forrige lørdag tjekkede Facebook på min fars computer i Strandby og læste en besked fra 'Krysters Kartel' (som jeg "synes godt om"), som afslørede udgivelse allerede den 21. september.

I dag var den der så. Mejse smuttede åbenbart omkring tp-musik tidligere på dagen, og i aften har vi genset første af 20 afsnit.

Det er meget få af DR2s satireserier, der har sagt mig noget. Idéerne er gode nok, men de færdige tekster for dårlige og karaktererne intetsigende. Jeg tror, der foregår meget improvisation på optagelserne, og det kræver dygtige, alsidige skuespillere med sans for små detaljer. Det har 'Krysters Kartel'!

Min absolutte favorit er disse fodboldglade unge mænd fra Nordjylland:




Det glæder mig meget at høre accenter fra Aalborg- & Hjørring-egnen i satiresammenhæng. Jeg er vokset op med dem, og har altid syntes de var skrækkeligt morsomme. Men bortset fra aalborggenseren Michael i 'Teatret ved Ringvejen' (endnu en af de gode satireserier), er de aldrig blevet udnyttet.
Måske er de for specifikke i forhold til den typiske vestjyde, fynbo, københavner eller bornholmer. I så fald; hurra for idéen med Aab-fans på Hovedbanegården!

1 kommentar:

Anette sagde ...

Jeg giver dig ret... Det "lidt" vi så hos jer var skidesjovt - måske det bliver sjovere fordi vi har nogle karakterer i baghovedet, som minder om dem !!

Send en kommentar