søndag den 19. september 2010

Appelsinkoncentrat fra Cuba?

Siden min tid på Joe & the Juice er jeg blevet ret kræsen, hvad angår friskpresset saft. Særligt appelsinjuice kan jeg næsten ikke få ned, hvis ikke de forreste smagsløg på hver side af tungen sprøjter spyt ud & mellemrummene mellem mine tænder er stoppet til med frugtkød efter første slurk.

Da vi var i sommerhus gjorde jeg en opdagelse...


Den kendte såkaldte 16-serie fra Rynkeby har fået tilføjet ordet 'med' til sine kartoner. Så produktet der før hed '16 søde appelsiner fra Cuba' hedder nu '16 med søde appelsiner fra Cuba'.
Gad vide, hvor meget saft fra ægte frugter der så rent faktisk er tilsat disse to liter juice. Eftersom appelsiner er flertal, må man gå ud fra, det er mindst to - men så der er også stadig et godt stykke vej op til 16.

1 kommentar:

Carina Jensen sagde ...

Hej Jesper

Du har helt ret i, at Rynkeby har ændret emballagen på vores 16-serie, så der nu står ”med” søde appelsiner fra Cuba. Jeg kan dog berolige dig med, at det ikke skyldes, at vi har skuet ned for antallet af appelsiner – juice fra Rynkeby indeholder altid 100 procent frugt, og i 16-serien går der således stadig 16 appelsiner til én liter juice (og intet andet). Grunden til, at vi har tilføjet ordet ”med”, er, at vi ikke længere kan garantere, at alle appelsinerne stammer fra Cuba. De seneste år er priserne på appelsiner bare steget og steget (nogle steder med op til 140 procent), og derfor har vi set os nødsaget til at sprede vores indkøb lidt ud for at sikre vores forbrugere juice til fornuftige priser. Cuba producerer fremragende appelsiner, men da landet er lille, producerer cubanerne ikke så mange appelsiner, og priserne på Cuba er derfor steget mere end andre steder i verden. Derfor har vi tilføjet appelsiner fra Brasilien for ikke at være nødt til at sætte prisen alt for meget op eller trække produktet ud af sortimentet. Som det fremgår af ingredienslisten bag på produktet, er der stadig mellem 80-100 procent cubanske appelsiner i produktet. Det vil sige, at mindst 25 af de 32 appelsiner, som den afbillede karton indeholder, vil være fra Cuba – resten er fra Brasilien. Jeg håber, at det gav svar på dine overvejelser.

Mange hilsner

Carina Jensen
Nordisk Kvalitetschef hos Rynkeby Foods A/S

Send en kommentar