lørdag den 13. november 2010

Definitionen på en spoiler

Mandag den 26. november 2007 var jeg forbi DRs hjemmeside med et bestemt ærinde; at se sidste afsnit af 'Forbrydelsen'.

Tv-serien om opklaringen af mordet på Nanna Birk Larsen gjorde sig bemærket ved at få mere medieomtale end nogen drabssag fra den virkelige verden.
På dette tidspunkt læste jeg Medievidenskab ved Aarhus Universitet, og vi talte meget om, hvordan spisesedlerne konsekvent udelod sagens fiktive karakter.

Nå, men tilbage til dr.dk for snart tre år siden.
Der var uoverskueligt mange bannere! Men som ventet var det, jeg skulle bruge, centralt placeret. "Se sidste afsnit af 'Forbrydelsen!'" stod der.
Jeg skulle lige til at klikke, da jeg så banneret nedenunder. Det var fra Danmarks Radios nyhedsafdeling og afslørede dagens største nyhed: "Nanna Birk Larsens morder fundet".
På banneret var der et billede af Nikolaj Kopernikus i rollen som Vagn Skarbæk.

Jeg fik smidt slutningen lige i hovedet, inden jeg nåede at opleve den i dens tænkte form med alt hvad der hører til af spændingsopbygning & overraskelsesmomenter.
Dette er selve definitionen på en spoiler!

Spoilere er sære. I nogle tilfælde kan de fratage en handling alt, mens de andre gange kan tilføje noget ekstra.

I dag skete det igen - men denne gang var det vist min egen skyld.
Jeg klikkede rundt på bloggen Skræk og rædsel og fandt ud af, at forfatteren havde anmeldt 'The Walking Dead'-tegneserierne.
To linjer! Det var alt, jeg nåede at læse, og bog nummer tre, som jeg i øjeblikket æder råt, er blevet en helt anden oplevelse. Jeg ved nu, hvad der sker - men jeg aner intet om hvordan.

Jeg vil runde dette rodede indlæg af med at trække rød tråd, som jeg lige er faldet over: 'Forbrydelsen' er ved at blive genindspillet på amerikansk under titlen 'The Killing'. Denne 13 episoder lange serie får premiere næste år på kanalen AMC, som i øjeblikket har stor succes med deres tv-fortolkning af 'The Walking Dead'.
Det er da meget sjovt...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar