torsdag den 28. oktober 2010

Olesen & Olesen

For nyligt fandt Mejse ud af, at vores afspiller kan shuffle alle sange med en enkelt kunstner, hvis vi blot trykker Play på navnet.
Det har vi nydt godt af de sidste par dage, hvor Olesen-Olesen har underholdt os i døgndrift.

Jeg lånte det første album med brødrene Henrik & Peter Olesen på Farsø Bibliotek i det vinterhalvår, jeg boede hos mine forældre efter gymnasiet, og jeg blev med det samme dybt forelsket!

Deres melodier har for det meste en halvmunter tone, men deres tekster er melankolske, nogle vil sige pessimistiske, mens andre nok vil mene, de er decideret deprimerende.
Uanset hvor sort det ser ud, har lyrikken dog altid et endnu sortere humoristisk glimt i øjet:
"Når du tror, du er sunket helt ned, kan du knap nok skimte bunden!"
"Jeg er min egen ulykkes smed. Fastansat på livstid i egen uvirksomhed!"
"Vi skal alligevel allesammen dø!"

De fem albums (57 numre), som shuffler løs herhjemme har en dybt professionel enkelhed over sig. Allerede fra første album, 'Indenlands udenbys', skaber Olesen-Olesen deres fantastiske eftertænksomme, nostalgiske, name-droppende univers.
Sangene hænger sammen som små dele af en større fortælling - som takket være Mejses opdagelse forleden fortælles på en ny måde fra gang til gang.

2 kommentarer:

CityFan sagde ...

Har selv lige opdaget dem. De er ret fede. Var det ikke dem som var Greene i start 90'erne`?

Jesper Pedersen sagde ...

Vi hører dem på repeat igen og igen! Jo, de var med i Greene, som jeg dog aldrig har haft fornøjelsen af, men jeg kan se, der lægger en del livevideoer på YouTube. Måske man lige skulle tjekke det ud også.

Send en kommentar