onsdag den 11. august 2010

Stor & stærk

Havregryn er billigt! Bortset fra gær & tomatpuré topper den klart indkøbslisten over 'mest til prisen'.
Havregryn er sundt! Teorier om omvendte madpyramider vælter ved Dommedag, når netop dette udsagn viser sig at være den ene af i alt to beskeder, som tilsammen udgør selve meningen med livet.*
Havregryn smager skønt! Sådan er dét bare.


Disse tre ting klinger godt, når man lige har købt for 10.000 kroner Mac, er på en slags konstant slankekur på grund af søde & salte tænder og i øvrigt elsker ting, som smager godt.

I mit barndomshjem har vi altid været af den overbevisning, at jo billigere havregrynene er, jo bedre smager de. Når min mor en sjælden gang har købt Urtekram eller OTA har min far, min lillebror, Mikkel, og jeg bedt hende om at fedte det ind til fuglemad i stedet. Kiloprisen på havregryn må max være 4.95!


Nu har jeg i et stykke tid købt mine egne havregryn, og jeg har trofast fulgt femkronersreglen, indtil jeg for nylig opdagede de grovvalsede gryn på Nettos hylder. Uhm, hvor smager de altså bare lækre!

Det er meget sjældent, jeg spiser havregryn alene med mælk. Oftest pepper jeg den lidt op med nødder, kerner, cornflakes, mørk chokolade, tørrede bær eller frisk frugt - gerne det hele på en gang. Så bliver det en rigtig god, frisklavet grov gourmetmüsli med masser af sødme & knas. Der er i det hele taget gode muligheder for variationer i kosten, når man af økonomiske årsager må spise havregryn morgen, middag & aften.
Vi har naturligvis også en dåse Nesquick stående, hvis der skulle være plads til lidt dessert...

*) Den anden besked er naturligvis: 'Daglig afspritning af hænderne i 85% alcogel er en rigtig dårlig idé!'

2 kommentarer:

Malene sagde ...

Stort smil herfra!
Bon appetit.

Hr. Lange sagde ...

Så længe det er grovvalset, så er jeg med på vognen. Kan anbefale mathildes kakaomælk, der er lavet på letmælk i stedet for skummetmælk, som erstatning for regulær mælk. Yum!

Send en kommentar