tirsdag den 28. december 2010

Firserne fortsat

I juleferien har jeg set 'Predators' & 'Tron: Legacy'; to af det forgange års mest ventede premierer. Begge er direkte fortsættelser af klassiske film fra 80'erne, som i den grad udvider det respektive univers etableret i hver deres ikoniske forgænger.

Jeg vågnede tidligt den 25. efter en hyggelig juleaften med Mejses far & søskende. Dagen inden havde jeg lagt mærke til, at 'Predators' var blevet tilføjet svigerfars filmsamling, og denne stille førstejuledagsmorgen var en oplagt mulighed for at få set en af de film, jeg havde glædet mig allermest til i 2010, men desværre ikke nåede i biografen.


'Predators' er den femte film om rovdyret fra det ydre rum, men man har valgt fuldstændigt at se bort fra 'Predator 2' samt de to Alien vs. Predator-crossovers.
Det understreges især i titlen: Da James Cameron i 1986 lavede den første fortsættelse til 'Alien' kaldte han den 'Aliens' - med flertalsformen 'Predators' skubbes således alle franchisens andre filmiske tiltag til side, samtidig med at sammenhængen mellem de to universer, Aliens & Predators, dog anerkendes.

Derudover indeholder 'Predators' en masse referencer til 'Predator'.
Jeg vil især fremhæve et velplaceret direkte handlingsreferat af originalen samt væsenets evne til at simulere menneskestemmer; et vigtigt element i den første film, som her bruges som gimmick i en skræmmende horrorscene.

'Predators' fanger stemningen fra originalen med et længe savnet junglesetup. 'Predator' startede som en klassisk actionkrigsfilm med sydamerikanske guerillakrigere & gidseltagninger, men ændrede langsomt karakter til at blive en science fiction-gyser.
I 'Predators' gisner karaktererne kort om hvilket krigshærget sted, de mon er landet men bliver hurtigt enige om, at vegetationen & vejrforholdene ikke minder om nogen jordisk jungle.

I går var Mejse & jeg i Viborg for at bytte et par julegaver samt bruge ét af de biografgavekort, der lå under træet til mig fra svigerfar & yngste svoger, Ole-Bjørn.
Siden denne teaser blev lækket i 2008 har jeg glædet mig til fortsættelsen af Disney-filmen 'Tron'.



'Tron' var banebrydende ved sin premiere i 1982, da en stor del af handlingen viser karaktererne gå rundt i en computeranimeret verden. Filmen blev ikke den store succes dengang men har senere opnået kultstatus, ikke mindst fordi den ofte tildeles æren for at digitale effekter er nået så langt i dag.

Siden 'Tron' er der kommet en del computerspil, bøger & tegneserier, men 'Tron: Legacy' er den første rigtige efterfølger - den fansene har ventet på i snart tre årtier. Med et kæmpebudget på over 1 milliard har mange spekuleret i, at filmen aldrig vil tjene sig selv ind, men personligt tror jeg nu også, at Disney har helt andre planer.
Jeg er sikker på, Disney håber at udvide Tron-universet yderligere med håbet om at gøre den til en franchise på størrelse med dens samtidige 'Star Wars' & 'Star Trek'. Milliarderne skal nok begynde at rulle ind så snart samlebåndet sættes i gang.

'Predators' & 'Tron: Legacy' er på hver deres måde værdige efterfølgere, som fører det nødvendige nye til universet, men vigtigst af alt respekterer deres forgængere og på den måde tilfredsstiler både nørder & newcomers.
De er hermed anbefalet og det er originalerne 'Predator' & 'Tron' naturligvis også!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar