torsdag den 25. november 2010

Det kunne jeg ikke have gjort bedre selv!

Det er sjældent, jeg oplever noget og ikke tænker: det kunne jeg have gjort bedre selv!
Jeg har en så rendyrket tillid til mig selv & tro på mine evner, at jeg næsten altid mener, jeg kan bidrage med ét eller andet til fordel for alle.
Det sker imidlertid også, at de selvsikre ben bliver slået væk under mig, når jeg ind imellem oplever noget, som jeg i den sammenhæng kun kan betegne som 'perfekt'.

For et par uger siden delte Mikkel Lomborg denne video over sin Facebook-profil. Den indeholder én af sangene fra hans børneprogram 'Skæg med bogstaver':



Mikkel Lomborg har selv, i samarbejde med Nikolaj Grandjean & Toke Reunert, skrevet denne dejlige sang - ligesom de har skrevet alle andre sange på seriens soundtrack.
31 for at være helt præcis!
I forgængeren 'Skæg med tal' var der to skrevet af Kaj & Andreas gode ven fra Shubidua; Ole Kibsgaard. Men i denne omgang er der altså hele 31 sange - alle af en lige så høj kvalitet som 'Ørkenrosens drøm'.

Siden jeg købte soundtracket over iTunes har jeg hørt det igen & igen. Det er ligeså gennemført som Mikkel Lomborgs skæg.
Hver sang varer omkring et minut og tager udgangspunkt i et af alfabetets bogstaver (28 + W + intro + ABC) på sin egen herlige måde. Brugen af Ø i 'Ørkenrosens drøm' er ikke original, men imponerende er det, at de over 30 ord med Ø ikke hæmmer den smukke historie.

Historierne er hver især baseret på en ultraenkel idé, som naturligvis ofte er et ordspil.
Legen med ordenes dobbeltbetydning gør børnene opmærksomme på, hvordan sprog & forståelse skabes af relativt få bogstaver. Som hr. Skæg selv synger i titelsangen: "Kunne jeg mon tale uden bogstaver og ord?!"
På samme måde, når man ved at fjerne et bogstav kan skabe et helt nyt ord, som måske giver mening (børn = ørn) måske ikke (zebra = ebra) Endnu engang citerer jeg titelsangen: "Vi skal nok få det lært - her kan du ikke gøre noget forkert!"

Ligesom med teksterne er enkelhed et nøgleord i musikken, som mest består af guitarlyde krydret med forskellige små instrumenter. Akkorderne er ind imellem skæve, og jeg synes, melodierne kan være komplekse (de er trods alt fremført af en operasanger) men det er rart med noget musik, som ikke taler ned til børnene.

Soundtracket fra 'Skæg med bogstaver' er noget af det flotteste & sjoveste, jeg længe har oplevet!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar