lørdag den 26. juni 2010

Kristers Oplevelser

Ind imellem får jeg en mail fra to nørder ved navn Kristian Pedersen & Jakob Fredslund. De skriver, at de har færdiggjort endnu en stribe i serien 'Krister Oplevelser'. Jeg kan næsten ikke vente med at læse, hvilke situationer den ranglede unge mand med skægstubbene og det gigantiske hoved er havnet i - men det kan jeg som regel blive nødt til, for der skal nemlig være god tid & ro.


De to tidligere matematikstuderende fra Aarhus Universitet fandt på Krister i starten af 90'erne under deres forelæsninger. Det kan undre én, at to naturvidenskabsmænd har kastet sig over et kunstnerisk projekt - oven i købet ét, som er så sprogligt betinget. Svaret er ganske enkelt: fordi Krister kun ytrer sig i palindromer.

Krister taler ikke medmindre hele boblen staves ens forfra som bagfra, og hvis ikke det er matematiknørdet, ved jeg ikke hvad?!
Ansvaret for seriens handlinger ligger således hos de andre karakterer samt omgivelserne. Krister er blot observatør og kommentator.
For eksempel udbryder Krister et sted: "Genert vil Viggo røre gustne Hanna?! Hent sugerør og giv Liv tre neg!" Hvad der lægger forud vil jeg ikke komme ind på, men blot anbefale dig at læse Kristers Oplevelser 37 'Fest i Kristers kollektiv'

Udover at være tilgængelige på nettet, blev der trykt to undergrundsalbums, som jeg gudskelov nåede at få fat i, inden Kristian Pedersen & Jakob Fredslund fik udgivet et flot hæfte ved Politisk Revy i oktober 2009. 'Seks nøgne sirener i seng ønskes' kan købes på William Dams Boghandel for bare 115 kroner.

I øjeblikket opdateres siden, efterhånden som en ny serie bliver færdig, og man kan ligesom jeg tilmelde sig et nyhedsbrev. Forhåbentligt bliver det til et tredje undergrundsalbum inden så længe.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar