tirsdag den 8. juni 2010

I once was Lost, but now...

Det sidste afsnit af ABCs Spændingsserie 'LOST' er netop rullet over skærmen. I mit tilfælde computerskærmen. Siddende bag denne har jeg trofast fulgt de overlevende - og afdøde - fra Oceanic Airlines 815 i 121 nervepirrende timer. Hver uge har jeg higet & søgt på det gamle internet efter det nyeste afsnit i bedst mulige kvalitet; grynet, under konstant buffering, med oppoppende annoncer overalt og hver halve time afbrudt af sort pauseskærm, fordi jeg glemte at flytte fingrene fra mit neglebidende tandsæt for at skubbe til musen.
Men hellere dét end at vente et helt halvt år på den danske DVD-udgivelse!


Slutningen var ikke som forventet. Gudskelov! Jeg ved egentlig ikke, hvad jeg havde forventet, men som sæson seks skred frem, frygtede jeg blot at få svar på alle de spørgsmål, der i så mange år har gjort mig totalt lost. Denne 'Final Season', som den officielt kaldes, har været actionfyldt og dramatisk, men har ikke budt på de store plottwists, som serien er så berømt for - sikkert fordi der har været så mange spørgsmål at besvare og løse ender at binde sammen. Vanen tro viser det sig dog til sidst, at twistet hele tiden har været der og bare vokset sig større, uden vi har anet det.
Den endelige skæbne for de mange mennesker, som i 2004 styrtede ned på en alt andet end øde og måske i virkeligheden slet ikke nogen ø, vil uden tvivl dele vandene. Jeg er vild med den!

Men hvad så nu?

Heldigvis har det altid været hensigten at opbygge en fankultur, og skaberne har virkelig gjort sig umage undervejs. 'LOST' har i højere grad end nogen anden serie forvirret sit publikum ved at holde informationer tilbage lige til det sidste. Det holder gang i gætteriet, men selvfølgelig har man været nødt til ind imellem at løfte sløret en anelse. Dette har man gjort ved hjælp af såkaldte easter-eggs; hemmelige koder i interviews, skjulte logoer i delvist relaterede projekter og avancerede onlinespil som udover internettet tager telefonopkald, tv-reklamer, radiotransmissioner og avisannoncer i brug.
Der findes sågar en hel encyklopædi over serien ved navn 'Lostpedia', og én af forfatterne bag flere af opslagsværkets artikler har nu startet projektet 'Knowing LOST' - en velskrevet føljeton omhandlende to af de overlevende passagerer, som ikke er centrale i serien.
Konceptet kendes fra videospillet 'Lost: Via Domus' og afsnit 14 fra sæson 3; 'Exposé', hvor historien udspiller sig omkring interessante karakterer, som blot ikke har den store indflydelse på selve mytologien. Derved bibeholdes hele universet, uden for mange afsløringer eller ændringer.
Derudover har 'Knowing LOST' naturligvis allerede i første episode et ægte plottwist, som bestemt er serien værdig.

Jeg glæder mig til at læse videre på Sam McPhersons fanfiktion og kan kun anbefale den til de, der ligesom jeg søger at få udfyldt det tomrum, som er opstået efter 'The End'

Ingen kommentarer:

Send en kommentar