torsdag den 10. juni 2010

Alternativ til agurkesalat

Der sker uforklarlige ting med én, når man venter et barn. Man får behov som i enhver anden situation vil blive betragtet som socialt uacceptabele - hvem kender ikke historierne om Kvinden & de Syltede Agurker?! Min kæreste Mejse droppede cornisjonerne og fik i stedet en syelig trang til nål & tråd. Jeg troede, jeg var sluppet igennem nåleøjet, indtil jeg på selve ve-aftenen tog mig selv i at sidde på YouTube og spille luftguitar til temaet fra 'Power Rangers' for fjerde gang i træk.

Det gik op for mig, at jeg i løbet af de sidste ni måneder havde fået et enormt behov for at gå på opdagelse i gamle tv-serier fra dengang, børnefjernsyn endnu var pegefingerløftende og moraliserende, og hvor skurken altid forsvandt i en regn af gnister.

Der var ikke meget kød på 'Power Rangers' - men det der var, slugte jeg råt! Vi fik aldrig TV3, så jeg måtte tage med Peter hjem fra skole for at følge med i de regnbuefarvede karate-robot-dinosaurers eventyr. Han fik også the Movie på VHS, og hvilken film?! Der var især noget med en slimgrøn snotklat, som skurkebossen harker flere meter afsted, som åbenbart må have gjort et stort indtryk på mig - for det er det eneste, jeg erindrer idag.

I det hele taget har jeg svært ved at huske, hvad der gjorde de der 'Mighty Morphin Power Rangers' så fantastiske, men jeg tror det var deres personligheder contra dragterne. Så ens, og alligevel så forskellige! Den røde var lederen, det siger sig selv, den sorte var naturligvis neger, den gule asiat, den lyserøde en lækker dulle og den blå bare kedelig. Jo, farven gjorde en del, men en anden væsentlig detalje var visiret i deres hjelme. Læg bare mærke til billedet ovenover.
Og så var der selvfølgelig den føromtalte temasang! Den er aldrig, aldrig, aldrig blevet overgået i coolness - selvom 'Pokèmon' var meget tæt på. Der findes utallige klip med 'Power Rangers' på YouTube, og man kan sågar se hele episoder og sæsoner - det er jeg ikke sikker på, jeg vil opfordre til, men jeg vil på det allerkraftigste anbefale dig at se denne video og se den til ende. Luk øjnene og nyd musikken!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar